Sunday, November 14, 2010

Kenapa Bersenam?

Bersenam sudah menjadi budaya di beberapa negara maju. Di Malaysia kita boleh lihat penambahan tempat2 bersenam seperti pembukaan banyak gym besar, studio2 dan di taman2 kebanyakan sekarang dah ada disediakan tempat bersenam. Tetapi belum betul2 menjadi budaya, di mana kita boleh lihat, gym2 ada yang kosong, ada yang masuk gym tapi hilang lepas sebulan, alat2 bersenam di taman abis rosak. Kita lebih tekankan industri kecantikan daripada industri kecergasan itu sendiri. Sebagai contoh, kita boleh lihat banyak pusat gymnasium menawarkan pakej kelihatan cantik daripada pakej sihat.


Kenapa bersenam? antara tujuannya adalah untuk menguatkan jantung. Melalui senaman aerobik kita boleh melancarkan perjalanan darah dalam badan kita. Senaman aerobik membesarkan ruangan ventrikal kiri jantung dan seterusnya membolehkan jantung pam lebih darah beroksigen ke seluruh badan. Cuba bayangkan seorang yang ruang ventrikal kirinya kecil, jantung akan bekerja lebih keras untuk menyalurkan jumlah yang sama. Sampai 1 tahap, 'heart attack'. :p


Bersenam juga mengawal berat badan. Mengawal komposisi lemak. Seperti yang diketahui umum, kebanyakan penyakit merbahaya seperti diabetis, tekanan darah tinggi dikaitkan dengan berat badan atau lemak tinggi. Bersenam membantu bakar kalori berlebihan yang diambil dimana jika tidak dibakar akan disimpan menjadi lemak dan jika sampai 1 tahap insulin pun tak mampu nak tukar glikogen berlebihan ke lemak, itu permulaan diabetis.


Perempuan senang kena osteoporosis di mana tulang2 mereput di awal usia 20an sekarang. Senaman dapat membantu mengurangkan masalah osteoporosis dengan menguatkan tulang. Senaman juga bantu stimulasi pengeluaran hormon endorphin yang mana menyebabkan kita tenang, tidak berada dalam keadaan tertekan. Dan percayalah senaman buat kita nampak muda.:D

Senaman yang betul akan memberi kesan pada cardiovaskular, kelenturan badan, komposisi badan, kekuatan otot dan daya tahan atau stamina. Bagaimana cara senaman yang betul?

No comments:

Post a Comment