Sunday, November 14, 2010

Matlamat

Dalam mengejar sesuatu, paling penting, kita tetapkan matlamat. Sebagai contoh, dalam bersenam, apa matlamat kita? Ramai yang bersenam, diet tapi takde matlamat, atau matlamat tu tak kuat. Bila ditanya, 'ko main gym ni utk apa?', ada yang jawab, 'nak fit'. Fit macam mana itu? Nak sihat, tapi sihat macam mana? Tetapkan 1 matlamat.

Sebagai contoh, 'aku nak badan macam jamie eason'. Bila kita ada satu matlamat yang jelas, kita akan kejar dan berusaha untuk mencapai matlamat kita. Untuk orang gemuk yang berat 100kg sebagai contoh, matlamat awal mungkin nak turun 50kg, campai 50kg berat ideal. Bila matlamat kita jelas, kita boleh kaji setiap minggu, ada tak penurunan, jika tiada, mana silapnya kita, pemakanan? latihan? atau faktor-faktor lain.

Matlamat juga penting sebagai motivasi. Pelbagai cara boleh dibuat untuk meningkatkan motivasi diri untuk mencapai matlamat kita. Antara yang boleh dibuat, jika kita minat jamie eason, mungkin boleh ambil gambar badan dia diganti dengan muka kita dan tampal dalam bilik. Setiap hari bila melihat, timbul semangat untuk ke gym buat latihan.

Matlamat dalam latihan pula, hari ini kita angkat 50kg, esok atau mungkin seminggu lagi cuba sasarkan peningkatan, angkat 55kg, jangan terus letak sasaran angkat 100kg. letak sasaran yang munasabah. Bila kita letak sasaran bebanan terlalu tinggi yang mana badan kita tak boleh terima, kita akan kecewa bila tak lepas sasaran itu. Kita tak boleh jadi superman/superwomen dalam masa sehari. Sama macam menguruskan badan atau membina otot, jangan la hari ini berat 100kg, dalam masa 5 hari nak turun jadi 50kg. :D
 
 

No comments:

Post a Comment